AliExpress jest w Polsce coraz bardziej popularny. Wg. raportu “E-commerce w Polsce 2016”  jest on dla Polaków drugim najpopularniejszym zagranicznym serwisem zakupowym. Czy zakupy na AliExpress są bezpieczne? Analizujemy program ochrony kupującego.

Pierwsze miejsce w zestawieniu Gemiusa zajmuje Ebay. AliExpress (dalej będę używał skrótu AE) pomimo stosunkowo dość krótkiego istnienia, osiągnął bardzo dobrą pozycję i wyprzedził tak znaną platformę jak Amazon, który jest “dopiero” na trzecim miejscu. Pokazuje to bardzo dobitnie, że oferta, którą można znaleźć na AE jest dla nas Polaków atrakcyjna i coraz śmielej podchodzimy do możliwości zakupu towaru bezpośrednio w Chinach.

Skoro więc AliExpress jest tak przez polskich internautów lubiany, to przyjrzyjmy się bliżej programowi ochrony kupującego. Jest on łatwy do znalezienia na samej górze serwisu.

ochrona-kupujacego-aliexpress-nospoon-pl

Wygląda obiecująco. Zobaczmy jakie są warunki ochrony kupującego.

Pierwsze wrażenie jest raczej rozczarowujące. Pomimo, że używamy polskiej wersji językowej platformy, po kliknięciu w link przechodzimy na stroną anglojęzyczną.

aliexpress-buyer-protection-nospoon-pl

Niestety warunki ochrony kupującego zostały opisane jedynie po angielsku

Ochrona kupującego w AliExpress

Sprawdźmy teraz wspólnie jakie zasady ochrony kupującego obowiązują na AE.

1. Dostawa na czas

dostawa-na-czas-aliexpress-nospoon-plOtrzymamy pełny zwrot pieniędzy jeśli zamówienie nie dotrze do nas w deklarowanym przez sprzedawcę terminie, który wg ogólnych zasad AE nie może być dłuższy niż 60 dni. Aby odzyskać to co wpłaciliśmy, musimy otworzyć spór i wystąpić do sprzedawcy z żądaniem refundacji. Możemy to zrobić zaraz po tym, gdy minął deklarowany termin dostarczenia towaru. Pamiętajmy jednak, że jeśli tego nie zrobimy, a produkt w międzyczasie do nas dotrze, to na zgłoszenie naszych roszczeń mamy 15 dni od daty zakończenia zamówienia.

Są jednak sytuacje w których o zwrot nie mamy prawa się ubiegać:

  • dostawa nie była możliwa na skutek naszego błędu np. podanie złego adresu dostawy,
  • zamówienie nie dotarło z powodów niezależnych od sprzedającego (katastrofy naturalne,  opóźnienia spowodowane przez służby celne),
  • inne wyjątkowe zdarzenia niezależne od AE (to zastrzeżenie jest ciekawe – można pod to pociągnąć prawie wszystko),
  • nieautoryzowane opłaty dokonywane na konto bankowe (np. ominięcie AE i dokonanie wpłaty bezpośrednio na konto sprzedawcy).

2. Gwarancja zwrotu lub refundacji

gwarancja-zwrotu-refundacji-aliexpress-nospoon-plDotyczy to wszystkich produktów dostępnych na AE. Możemy o nią wystąpić jeśli otrzymany produkt znacząco różni się od zamówionego (np. wyglądem, parametrami) lub jego jakość jest bardzo słaba. W takiej sytuacji mamy dwie możliwości:

  • zwrócić towar i otrzymać pełna refundację,
  • zatrzymać produkt i otrzymać częściową refundację.

Istnieją wszakże zastrzeżenia, które wykluczają jedną z powyższych opcji:

  • twierdzimy, że produkt nie jest taki jak w opisie, ale sprzedawca może udowodnić, że tak jednak jest (podpowiedź – szukajmy więc w ofertach wszelkich wyłączeń, zastrzeżeń, informacji drobnym druczkiem itp., ponieważ mogą one być podstawą do odrzucenia naszych roszczeń),
  • produkt jest zgodny z opisem, ale już go po prostu nie chcemy (takie zwroty są możliwe  tylko wtedy, gdy sprzedawca oferuje możliwość tzw. łatwego zwrotu).

Uwaga!
Na zgłoszenie roszczenia mamy 15 dni od otrzymania towaru. Jeśli wszystko pójdzie dobrze i sprzedawca zgodzi się na zwrot, trzeba dokładnie przeanalizować warunki zwrotu (formę przesyłki, kto ponosi jej koszty, w jaki sposób zwrócone zostaną pieniądze).

Dodatkowe opcje ochrony

Niektórzy sprzedawcy mogą zaoferować także dodatkowe korzyści. Są one jednak opcjonalne i wykorzystywane tylko przez część oferentów. Mając więc do wyboru dwóch na pozór takiej samej jakości dostawców, zaproponowanie dodatkowej ochrony może zdecydować o tym u kogo złożymy zamówienie.

3. Zwrot krajowy

zwrot-krajowy-aliexpress-nospoon-plProdukty nieużywane i oryginalnie zapakowane mogą być zwracane do magazynu zlokalizowanego w Polsce (chodzi o magazyn konkretnego sprzedawcy a nie magazyn AliExpress). Nie trzeba podawać powodu zwrotu – istotne jest po prostu to, że chcemy oddać produkt i nikt nie zadaje pytań. Produkty objęte tą możliwością są specjalnie oznakowane, na skorzystanie z tej możliwości mamy 15 dni od otrzymania towaru. Koszty zwrotu do magazynu ponosi kupujący.

4. Gwarancja oryginalności

gwarancja-oryginalnosci-aliexpress-nospoon-plKażdy produkt z taką gwarancją powinien być oryginalny. Ale jeśli pomimo tego otrzymamy podróbkę, to dostaniemy pełny zwrot pieniędzy, łącznie z kosztami dostawy. Na zgłoszenie roszczeń mamy 15 dni. Trzeba pamiętać, że nie wszystkie produkty na AE są tą gwarancją objęte, gdyż jej udzielenie zależy od standardów działania i jakości sprzedawcy. Ale jeśli już na jakiś produkt gwarancja jakości jest oferowana, to znaczy, że towar był przez AE weryfikowany.

Trzy etapy postępowania

Opisane powyżej punkty dotyczą tego jaka ochrona jest nam zagwarantowana. Zobaczmy teraz w jaki sposób powinniśmy postępować uzyskać skuteczną ochronę.

  • Kontakt ze sprzedawcą

Jeśli zamówienie nie dotarło w zadeklarowanym terminie, albo produkt nie jest taki jak w zamówieniu, skontaktuj się ze sprzedawcą. Większości z nich zależy na jak najszybszym i polubownym załatwieniu sprawy.

  • Otwórz spór by uzyskać zwrot pieniędzy

Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie rozwiązać sporu ze sprzedawcą, możesz otworzyć spór i złożyć żądanie zwrotu pieniędzy. Spór będzie okazją by poszukać ze sprzedawcą rozwiązania, ale w bardziej oficjalnym tonie niż w punkcie 1.

  • Eskalacja sporu

Jeśli wcześniejsze dwa kroki nie przyniosły satysfakcjonującego efektu możesz “eskalować spór” do AliExpress. Oni przejmą w takiej sytuacji rolę mediatora między Tobą a sprzedawcą.

Podsumowanie

Czy zakupy na AliExpress są bezpieczne? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wszystko zależy tak naprawdę od sprzedawcy którego wybraliśmy. Jeśli jest on rzetelny i uczciwy, to mamy bardzo duże szanse na to, że warunki umów będą respektowane.

Analizując zapisy programu ochrony kupującego można odnieść wrażenie, że wszystko wygląda profesjonalnie. Ale same zapisy nie będą nas chroniły jeśli sprzedawca nie będzie podejmował z nami poważnej rozmowy. Jest wiele miejsc w zapisach, które są otwarte na interpretację, zarówno na naszą korzyść, jak i korzyść kupującego. Mam tu na myśli np. sytuację w której sprzedawca będzie nam udowadniał, że produkt był taki jak w opisie, choć my dobrze widzimy, że tak nie jest. Będąc tak daleko od dostawcy, nie będąc skutecznie chronionymi obowiązującymi u nas normami prawnymi, praktycznie nie będziemy mieli realnych możliwości obrony i dochodzenia naszych roszczeń.

Proszę absolutnie nie odnieść wrażenia, że skłaniam się ku tezie, że zakupy na AliExpress to rosyjska ruletka, obarczona bardzo dużym ryzykiem. Jak pokazują statystyki popularności serwisu, Polacy bardzo polubili zakupy na AE. Zdecydowana większość transakcji przebiega bez jakichkolwiek problemów. AliExpress to zbyt potężny biznes, żeby mógł pozwolić sobie na nadszarpnięcie swojej reputacji i dlatego wiele wysiłku i środków wkłada w to, żeby dbać o bezpieczeństwo i zadowolenie kupujących. Ja osobiście z AE korzystam, ale ograniczam w pewnym stopniu ryzyko, nie kupując tam po prostu za kwoty, których utrata byłaby dla mnie bolesna.

Jeśli macie swoje własne doświadczenia z Programem ochrony kupującego AliExpress to piszcie i komentujcie.

9 komentarzy

  1. Beata

    Straciłam ponad 2 tyś .zł. Przesyłka nie dotarła. Podejrzewam, że sprzedawca posłał przesyłkę nie do adresata ale sam ją sobie odebrał w paczkomacie i jest kryty tym ,że ją wysłał. Taki przekręt. Nie mogę odzyskać pieniędzy bo przesyłka została posłana i wybrana a Inpost chce aby sprzedawca zrzekł się prawa roszczeń co do reklamacji a wiadomo ,że on tego nie zrobi. Lepiej uważać na zakupy z Aliexpress , nie polecam

    Odpowiedz
  2. Tom

    Ochrona kiedyś działała. Obecnie nie działa. Nie zwracają pieniędzy nawet jak wybrałem przesyłkę poleconą a chińczyk wysłał zwykłą pocztą, która nie dotarła…
    Nie polecam już robienia zakupów na AliExpress. Do tego doszedł jeszcze VAT.

    Odpowiedz
  3. Mriusz

    a ja mam wtope na ponad 800zł bo dostawca niedbale wypelnil dokumenty przewozowe…i przegiął termin dostawy….zobaczymy co z tym będzie

    Odpowiedz
  4. Marcin

    Cześć,

    Jeśli zapłata wykonana jest kartą to wystarczy uruchomić chargeback. Gwarantuję, że jak tylko wyłapią w treści słówko chargeback to AE zwróci wszystko co są Ci winni.

    Odpowiedz
  5. Languss

    Zmienią zasady kiedy tylko będzie im to pasowało i cała ochrona pójdzie do piachu…

    Odpowiedz
  6. Mario

    Ja i tak tam nie wierzę w takie zapewnienia – marketingowy bełkot i robienia ludzi w konia. Te wszystkie śmieszne teksty nie są warte i jak przyjdzie co do czego to się chińczyki i tak du.. znaczy tyłem od klienta obrócą

    Odpowiedz
  7. Claudiusz

    Witaj,
    dzieki za takie podsumowanie. Ja to nadal uważam, że prędzej czy później aliekspres zastąpi w bardzo dużej mierze nasze allegro. Nie będzie sensu kupować na allegro produktów, które oryginalnie i tak są importowane z aliekpress. Zaufanie kupujących i bezpieczeństow zakupów z czasem będą rosły i jestem przekonany, że ali będzie się dynamicznie rozwijac, trochę kosztem allegro.

    Odpowiedz
  8. Spoonboy

    Emilia,
    a czemu musiałaś szukać pomocy u administracji AliExpress? Były jakieś problemy ze sprzedawcą? Możesz coś więcej napisać na ten temat?

    Odpowiedz
  9. Emila

    Raz zdarzyło mi się eskalować spór i do administracji Aliexpress i faktycznie odzyskałam pieniądze. Nie była to jakaś wielka kwota, bo niewiele ponad 100zl, ale zwrot pieniędzy był miłym zaskoczeniem. Szczerze mówiąc nie liczyłam na to, a spotkało mnie miłe zaskoczenie.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany