Druga połowa 2016 roku to przejście na nowy standard miniaturki Allegro. Wszystkie produkty będą musiały być pokazane na białym tle. Zabronione będą jakiekolwiek inne elementy graficzne np. loga, przekreślenie ceny itp. Dla kupującego to dobrze czy źle? Poznaj zalety i wady rozwiązania – nowe miniaturki Allegro.

Co to są miniaturki Allegro?

Zacznijmy od tego co to właściwie są zdjęcia miniatury. Najczęściej kojarzymy je jako zdjęcia, które widzimy z lewej strony listy wyszukanych produktów oraz jako zdjęcia prezentowane w nagłówku każdej aukcji. Ich celem jest zaprezentowanie produktu, by kupujący widząc go, łatwiej mógł zdecydować czy wejść na daną aukcję czy nie. Poniżej dwa przykłady takich zdjęć.

nowy-standard-miniaturki-allegro-nospoon-pl

Przykład 1: dotychczasowy standard zdjęć – miniaturki Allegro w wynikach wyszukiwania

nowe-miniaturki-allegro-nospoon-pl

Przykład 2: stary dopuszczalny dotychczas standard miniaturki Allegro – tu jako zdjęcie główne oferty

Zwróćcie uwagę co charakteryzuje większość dotychczas używanych przez sprzedawców miniaturek. Są kolorowe, mają ramki i całą masę różnych graficznych ozdobników, posiadają wiele dodatkowych informacji: o cenie, promocji, cechach produktu itp. Generalnie większość sprzedawców buduje miniaturki w taki sposób aby jak najbardziej przyciągały one wzrok i by umieścić na nich jak najwięcej informacji. Jaki jest efekt sami widzicie. Produkt często jest schowany gdzieś w kącie, z tyłu, zmuszony by zrobić miejsce dodatkowym informacjom.

Nowy standard zdjęć Allegro

Taka swoista wolna amerykanka i brak ustandaryzowania zasad budowania miniatur był przyczyną tego, Allegro zdecydowało się wprowadzić ściśle uregulowane reguły tworzenia zdjęć miniaturek. Jakie będą cechy charakterystyczne nowych zdjęć:

  1. Zdjęcia będą mogły prezentować jedynie sam sprzedawany produkt.
  2. Zabronione będą jakiekolwiek dodatkowe elementy np. logo sprzedawcy, cena, cechy produkty, znaki wodne, ozdobniki graficzne, ramki itp.
  3. Zabronione będzie pokazywanie logo marki produktu. Wyjątkiem od tej zasady będą miniatury produktów dostępnych w Strefie Marek.
  4. Produkt będzie musiał być pokazany wyłącznie na jednolitym białym tle.
  5. Czasami będzie można pokazać produkt „w użyciu” np. samochód stojący na parkingu, krzew w ogrodzie. Dotyczyć to będzie wybranych kategorii, licytacji, przedmiotów oznaczonych jako używane.

Jeśli interesują Was przykłady miniatur zgodnych z nowymi zasadami, przeczytajcie wytyczne dla sprzedających, opisujące w jaki sposób maja oni przygotować swoje zdjęcia.

Harmonogram zmian

Obecnie trwa okres przejściowy. Sprzedawcy mogą już teraz wgrywać zdjęcia przygotowane według nowych zasad. Od października 2016 Allegro zacznie przychylniej patrzeć na aukcje z nowymi miniaturami, co będzie uwzględnione przy sortowaniu ofert wg kryterium trafności (dowiedz się więcej czym jest trafność?). Ostatecznym terminem wprowadzenia w życie zmian jest 31 styczeń 2017. Sklepy z ofertami nie spełniającymi wymogów będą otrzymywały upomnienia i ostrzeżenia a ich aukcje będą usuwane.

Korzyści dla kupujących? Podsumowanie

Czy wprowadzenie nowego standardu zdjęć głównych/miniatur to dla kupujących dobra wiadomość? Skłaniam się ku tezie TAK, ale odpowiedź nie jest w stu procentach jednoznaczna.

Zalety:

  1. Produkt będzie najważniejszy i przejmie dominującą wizualnie rolę. Nie będzie rozpraszających informacji dodatkowych, które często przysłaniały zdjęcie sprzedawanego produktu. Zdjęcie produktu będzie zdjęciem produktu a nie irytującą reklamą.
  2. Allegro umożliwia wgrywanie większych zdjęć, lepszej jakości. Na razie zdjęcia będą przez serwis przeskalowywane i kompresowane, ale zgodnie z deklaracjami, Allegro pracuje nad tym, żeby pokazywać je w oryginalnie wgranej wielkości i rozdzielczości. Oglądając zdjęcie będzie więc można lepiej zapoznać się z produktem i dostrzec więcej detali.
  3. Większa przejrzystość listy ofert. Dotychczasowy brak zasad powodował, że sprzedawcy wykorzystywali wszelkie sztuczki, a „miszczowie photoshopa” mając wielkie pole do popisu, tworzyli trudny w odbiorze wizualny chaos.

Wady:

  1. Na Allegro działa wielu sprzedawców, będących pośrednikami oferującymi produkty kupowane u tych samych dostawców. Korzystają oni ze zdjęć oferowanych przez tych właśnie dostawców. Do tej pory, przerabiali oni te otrzymane zdjęcia, dodając do nich swoje własne elementy np. szablon graficzny, logo sklepu itp. Teraz, po wprowadzeniu zmian, nie będą mogli tego robić.
    Będą więc zdarzać się sytuacje, że kilku sprzedawców użyje dokładnie tego samego zdjęcia. Nie będzie więc możliwe odróżnienie na liście ofert aukcji Sprzdawcy1 od aukcji Sprzedawcy2. Trudniej więc będzie znaleźć na liście aukcji te, które zostały wystawione przez nasz ulubiony sklep.

 

[FM_form id=”2″]

6 komentarzy

    • Spoonboy

      @Stanisław,
      puszczam komentarz z linkiem warunkowo, tylko dlatego, że Twoja usługa być może będzie któremuś czytelnikowi przydatna 🙂

      Odpowiedz
  1. dlaba

    Ja uważam, że to bardzo dobra zmiana. Zobaczcie jak teraz wygląda lista wyników, gdzie połowa ofert ma czyste miniatury a połowa nadal te stare – normalnie nie chce się na nie patrzeć. Lepiej późno niż wcale!

    Odpowiedz
  2. Tomekk

    Do wad warto dodać jeszcze jedną, o której autor zapomniał, a która już jest widoczna wśród sprzedawców. Mowa o opcji „kto pierwszy, ten lepszy”. AKtualnie do zdjęć dodawane są niewidzialne znaki wodne w formie kodów (nie wiem dokładnie jak to działa). W związku z tym, w przypadku, gdy dwóch sprzedających wystawi ten sam produkt z tym samym zdjęciem, otrzymanym legalnie od tego samego producenta, drugi sprzedający będzie miał problem. Otrzyma on bowiem od allegro informację, że użył w aukcji zdjęcia należącego do innego użytkownika, a jego aukcja zostanie usunięta. Sprawdzone, przykre i nierozwiązane.

    Odpowiedz
    • Spoonboy

      @Tomekk,
      dzięki za bardzo merytoryczny komentarz.

      Nie spotkałem się z takimi przypadkami, bo my wykorzystujemy własne zdjęcia, które sami robimy. Pamiętam jednak zapowiedzi Allegro (gdy temat zmian zdjęć wypłynął) oraz komunikat wystosowany przez nich 12-09-2016 w którym napisali:

      „… od dziś każde zdjęcie dodane do oferty jest przez nas zabezpieczane cyfrowo w momencie wystawiania przedmiotu. Zapisujemy na nim unikalne dane, które pozwalają na identyfikację właściciela. Dotychczas do zabezpieczania zdjęć służył znak wodny – opcję tę usunęliśmy.”

      Źródło: https://pomoc.allegro.pl/article/119163

      Zwróć uwagę na to, że zdjęcie jest zabezpieczane w momencie wystawiania aukcji. Jeśli producent dostarczył to samo, oryginalne zdjęcie Sprzedawcy1 i Sprzedawcy2, to nie posiada ono żadnego zabezpieczenia. Sprzedawca1 wystawiając aukcję zabezpiecza i oznacza „swoje” zdjęcie w unikalny sposób. To samo robi Sprzedawca2. Każdy z nich powinien więc mieć zdjęcia zabezpieczone i oznaczone w zindywidualizowany sposób.

      Sytuacja jaką opisałeś byłaby możliwa, gdybyś dostał od producenta zdjęcie, które już raz zostało na Allegro użyte i potem z Allegro skopiowane. Takie zdjęcie miałoby już swoje oznaczenie i ponowne wykorzystanie przez innego sprzedawcę nie byłoby wykonalne.

      Sprawdź proszę czy nie znalazłeś się w takiej właśnie sytuacji i daj znać ponownie. Bardzo mnie ten temat interesuje i z chęcią będę go dalej drążył.

      Odpowiedz
  3. MArek

    No w końcu będzie jak na zachodzie. Przejrzyście i czytelnie. Teraz to jest masakryczny mix odpustu, cepeli i lasvegas. Produkt schowany i czasami w ogóle niewidoczny, jakby ilość kolorów i informacji dodatkowych była najważniejsza…

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany